Heliga bröst

Forsa församlingsgård, 26 oktober. Syföreningen.

En viss Ki Malmqvist går in, gömmer sig nervöst så mycket hon kan bakom kyrkoherde/präst Marie, och försöker se så söt och snäll ut som det bara går. Framför mig sitter 12 dömande tanter med tillhörande handarbete runt ett bord.

Att bli som dom kommer vara mitt mål i livet. Vilka tanter! Vilken drivkraft, vilken energi! Vilket ljud. Minst 10 tanter pratade samtidigt, och tillslut erkände en av dom att hon inte hörde ett dugg vad någon annan sa. Men det verkade inte få tyst på henne. Stackars Marie som skulle hålla någon sorts andakt satt där och försökte med lugn röst få tyst på dom, hon sa flera gånger till mig att bara hon väntade så skulle de bli tysta. Hon började se mindre och mindre säker ut och mer och mer förtvivlad. Tillslut röt en av tanterna till henne att ska man ha nåt i livet, då får man allt jobba för det! Av väntan kommer ingenting. Marie såg helt plötsligt väldigt liten ut och sa att så hade hon då inte lärt sig.

Det roligaste var när en tant sa att hennes man brukade säga att det var tuttar högst upp i hörnet på altartavlan, något hon tyckte var så dumt eftersom det helt klart var änglar. Detta delade in tanterna i två grupper, för efter en stund kom det fram att alla utom två såg bröst. Den här diskussionen har jag haft med Maja och Emma, de ser bröst båda två medan jag fortfarande inte gör det, fast jag verkligen försöker. Helt klart änglar!

En sak är i alla fall säker. Världens bästa fika serveras gratis hos syföreningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0